Alku

Luominen
Julkaistu 7.6.2006 by pentoikk
Alku.
Alussa Jumala loi taivaan ja maan ja maa oli tyhjä ja Jumalan henki liikkui vetten päällä.
Maa
oli tyhjä ja pimeys oli syvyyden päällä. Jumala sanoi tulkoon valkeus
ja valkeus tuli ja Jumala erotti valkeuden pimeydestä. Tämä kuvaa sitä
että Jeesus on valkeus ja saatana on pimeys. Toinen hallitsee päivällä
ja toinen yöllä.
Raamattu
puhuukin valkeuden lapsista ja pimeyden lapsista. Kuudessa päivänä
Jumala loi maailman ja seitsemäntenä päivänä hän lepäsi.
Raamattu
sanoo että Jumalalle tuhat vuotta on kuin yksi päivä ja yksi päivä kuin
tuhat vuotta. Siksi se kuvaa sitä että uskoville koittaa sapatinlepo,
kun kuusi tuhatta vuotta ovat kuluneet. Sitä seuraa tuhatvuotinen
aikakausi, jota herra Jeesus hallitsee.
Juutalainen
ajanlasku alkaa alusta, vaikka siinä on täytynyt tapahtua pieniä
virheitä. Kristillinen ajanlasku alkaa taas Jeesuksen syntymästä ja
siinäkin on täytynyt tapahtua muutamien vuosien heitto.
Asiantuntijoiden arviot heittelevät neljän ja seitsemän vuoden välillä.
Jumala
loi ihmisen omaksi kuvakseen ja pani hänet hallitsemaan kaikkea
luomakuntaa. Alussa kaikki meni hyvin ja ihminen eli Jumalan
yhteydessä, eikä synnin kirousta ollut. Jumala oli kuitenkin laittanut
Eedenin paratiisiin kaksi puuta, elämän puun ja hyvän ja pahan tiedon
puun.
Jumala
sanoi ihmiselle että syö kaikista muista puista, mutta hyvän ja
pahantiedon puusta älä syö, sillä sinä päivänä jona sinä siitä syöt
pitää sinun kuolemalla kuoleman. Ihminen ei uskonut vaan söi ja hän
kuoli hengellisen kuoleman.
Nytkin
kaikki ihmiset jotka eivät ole uudestisyntyneet Pyhästä Hengestä ovat
hengellisesti kuolleet. Syntien anteeksiantamista ei ole ilman
sovittavaa verta, siksi vanhassa testamentissa Jumala oli järjestänyt
uhrijärjestelmän, joka oli kuitenkin vain esikuva Jeesuksen tulevasta
uhrikuolemasta.
Alussa
Jumala antoi ihmiselle kaikki siementä tekevät puut ja kasvit
ravinnoksi. Myös kaikille eläimille ja kaikille siivekkäille hän antoi
kaikkinaiset ruohot ravinnoksi.
Eli
silloin ei kukaan tehnyt pahaa kenellekään, eivät edes eläimet syöneet
toisiaan, vaan ne olivat kaikki kasvissyöjiä. Tämä tulee ilmi jo
raamatun alkulehdillä, sen ensimmäisissä luvussa.
Ja
Jumala sanoi, katso minä annan teille kaikkinaiset siementä tekevät
ruohot, joita kasvaa kaikkialla maan päällä, ja kaikki puut, joissa on
siementä tekevä hedelmä, olkoon ne teille ravinnoksi. Ja kaikille
metsäeläimille ja kaikille taivaan linnuille ja kaikille, jotka maassa
matelevat ja joissa on elävä henki, minä annan kaikkinaiset vihreät
ruohot ravinnoksi, ja tapahtui niin. Ja Jumala katsoi kaikkea, mitä hän
tehnyt oli, ja katso, se oli sangen hyvää. Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu,
kuudes päivä.
Tässä
on suoraan sanottu, että kaikille eläimillekin oli annettu vain ruohot
ja kasvit ravinnoksi. Ihminen joka ei oli Pyhän Hengen voitelussa, ei
tätä näe. vaikka se siinä suoraan lukee. Olen nimittäin kuullut
arvostelua, että kuinka leijona voi olla kasvinsyöjä. Meidän ei tule
ajatella lihallisesti, vaan luottaa siihen mitä raamattu sanoo.
Tämä
tulee ilmi myös Jesaja 11:6-10. Silloin susi asuu karitsan kanssa, ja
pantteri makaa vohlan vieressä; vasikka ja nuori leijona ja syöttöhärkä
ovat yhdessä, ja pieni poikanen niitä paimentaa. lehmä ja karhu käyvät
laitumella, niiden vasikat ja pennut yhdessä makaavat, ja jalopeura syö
rehua kuin raavas. Imeväinen leikittelee kyykäärmeen kololla, ja
vieroitettu kurottaa kätensä myrkkyliskon luolaan.
Ei
missään minun pyhällä vuorellani tehdä pahaa eikä vahinkoa, sillä maa
on täynnä Herran tuntemusta, niin kuin meret peittävät meret. Sinä
päivänä pakanat etsivät Iisain juurta, joka on kansojen lippuna, ja
hänen asumuksensa on oleva kunniata täynnä.
Tämä
tila tulee kerran vielä olemaan tälläinen maan päällä, kun tulee se
tuhatvuotinen aikakausi tänne maan päälle. Silloin on saatana sidottu
ja kaikki pahuus on pois ja vain vanhurskaus vallitsee.
Tämäkin
tila sitten loppuu, kun saatana kauden lopulla päästetään irti vielä
vähäksi aikaa ja se saa ihmiset taas lankeamaa ja täyttämään
väkivallalla maan.
Se
loppuu kuitenkin lopullisesti, kun Jumalan tuomiot tulevat ja alkaa
iankaikkisuus. Kun ihminen lankesi, tuli hänestä liha ja hän alkoi myös
syömään lihaa. Ihminen söi hyvän ja pahan tiedon puusta. Hän ei
pystynyt pahaa vastustamaan ja hänestä tuli pahuuden orja. Vasta sitten
kun Pyhä Henki tulee ihmiseen ja hän uudestisyntyy hän kykenee
vastustamaan pahaa.
Elämän
puu oli Jeesus, sillä vertaahan hän itseään puuhun, kun häntä ollaan
ristiinnaulitsemassa, niin hän sanoo että jos tämä tehdään tuoreelle
puulle, niin mitä kuivalle tapahtuu.
Toisessa
raamatunkohtaa hän vertaa itseään viinipuuhun ja uskovia oksiin, jotka
on kutsuttu kantamaan puun hedelmää, ei tuottamaan sitä. Oksat voivat
tuottaa hedelmää ainoastaan imemällä puusta ravintoa, samoin uskovat
eivät voi tuottaa oikeaa hedelmää, muutoin kuin Pyhän Hengen voimassa
ja hänen vaikutuksestaan.
Asetti
välkkyvän miekan vartioitsemaan elämän tietä, tämä on Jumalan sana,
joka on kaksiteräinen miekka ja se eroittaa luut ja ytimet.
Se
eroittaa tänäkin päivänä ketkä pääsevät taivaaseen ja elävät
iankaikkisesti Jumalan luona. Mutta ne jotka ei taivu hänen sanansa
mukaisesti eivät sinne pääse. Elämän puusta syövä eläisi ikuisesti, nyt
se on mahdollista Jeesuksen veren kautta.
Jeesus
kuoli myös vanhantestamentin ajan ihmisten syntien puolesta ja myös
tulevien sukupolvien syntien, aina siihen asti kun armo loppuu ja tulee
tuomiot. Eli koko ihmissuvun syntien puolesta, alkaen Aadamista ja aina
viimeiseen ihmiseen täällä maan päällä.
Sanoohan
raamattu että vanhantestamentin uhrilaitos ei pystynyt sovittamaan
syntejä, vaan ainoastaan lihan puhtauteen, sillä mahdotonta on
vasikkain veren sovittaa syntejä. Se oli esikuva tulevasta Jeesuksen
uhrikuolemasta.
Tämä
tulee ilmi Heb.9:12-15. Jeesus meni, ei kauristen ja vasikkain veren
kautta, vaan oman verensä kautta kerta kaikkiaan kaikkeinpyhimpään ja
sai aikaan iankaikkisen lunastuksen. Sillä jos kauristen ja härkäin
veri ja hiehon tuhka, saastaisten päälle vihmottuina, pyhittää
lihanpuhtauteen.
Kuinka
paljon enemmän on Kristuksen veri, hänen, joka iankaikkisen hengen
kautta uhrasi itsensä viattomana Jumalalle, puhdistava meidän
omantuntomme kuolleista teoista palvelemaan elävää Jumalaa. Ja
sentähden hän on uuden liiton välimies, että, koska hänen kuolemansa on
tapahtunut lunastukseksi ensimmäisen liiton aikuisista rikkomuksista,
ne, jotka ovat kutsutut, saisivat luvatun iankaikkisen perinnön.

Tässä lukee suoraan että Jeesus on uuden liiton välimies ja hänen
kuolemansa tapahtui lunastukseksi, myös ensimmäisen liiton aikuisista
rikkomuksista.
Jumala
pani vainon saatanan ja Jeesuksen välille, kun kirosi ihmisen tähden
maan ja langetti tuomionsa, myös ihmisen osaksi. Nainen sai kivuliaat
synnytysruskat ja mies oli häntä vallitseva. Miehelle tuli maa tylyksi
ja otsa hiessä hän oli siitä leipänsä tienaava.. Raamattu sanoo että
Jumala oli paneva vainon saatanan ja vaimon ja heidän siemenensä
välille,
Vaimo
on polkeva rikki hänen päänsä ja että se on pistävä tätä kantapäähän.
Tämä kuvaa Jeesuksen kärsimystä kun hänet ristiinnaulittiin ja tämä
käärmeen pään murskaaminen tapahtui myös siinä. sillä raamatussa
saatanaa kuvataan käärmeenä. ja Jeesus voitti ihmiskunnan takaisin
Jumalalle, mutta hän ei tee sitä väkisin vaan tarjoaa sitä lahjana ja
joka sen ottaa vastaan pääsee pahan otteesta Jeesuksen veren tähden.
Vaimo on Kristuksen morsian, joka on hänen ruuminsa, jossa jokainen
uskova on jäsenenä. Toiset suuna ja toiset korvana ja niin edelleen.
Aadam
sai vaimon, kun Jumala vaivutti hänet uneen ja otti hänen kylkiluunsa,
josta teki naisen. Seurakunta on taas Kristuksen morsian.
Ilm. 21:9 Ja tuli yksi niistä seitsemästä enkelistä, joilla oli ne seitsemän maljaa täynnä seitsemää viimeistä vitsausta, ja puhui minun kanssani sanoen: ”Tule tänne, minä näytän sinulle morsiamen, Karitsan vaimon.”
Ilm. 19:7 Iloitkaamme ja riemuitkaamme ja antakaamme kunnia hänelle, sillä Karitsan häät ovat tulleet, ja hänen vaimonsa on itsensä valmistanut.
Se
on hengellinen niin kuin morsiankin, se on syntynyt Jumalasta ja ei ole
enää tätä luomakuntaa, vaikkakin se on täällä niin se on taivaan
kansalainen ja Jeesuksen kanssaperillinen ja Jumalan lapsi.
Kukaan joka ei ole uudestisyntynyt ei voi tulla taivaaseen. Ihmiset kun tulevat yhteen
niin heistä tulee yksi liha, samoin myös Jeesus ja morsian tulevat
yhdeksi, vaikka tosin hengessä.
Sanoihan Jeesus että samoin kuin Hän ja Isä olivat yhtä, niin myös hänen seuraajansa tulisivat tästä yhteydestä osallisiksi.
Joh 7:4-26 Minä olen kirkastanut sinut maan päällä: minä olen täyttänyt sen työn, jonka sinä annoit minun tehtäväkseni.
5. Ja nyt, Isä, kirkasta sinä minut tykönäsi sillä kirkkaudella, joka minulla oli sinun tykönäsi, ennenkuin maailma olikaan.
6. Minä olen ilmoittanut sinun nimesi ihmisille, jotka sinä annoit
minulle maailmasta. He olivat sinun, ja sinä annoit heidät minulle, ja
he ovat ottaneet sinun sanastasi vaarin.
7. Nyt he tietävät, että kaikki, minkä olet minulle antanut, on sinulta.
8. Sillä ne sanat, jotka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille;
ja he ovat ottaneet ne vastaan ja tietävät totisesti minun lähteneen
sinun tyköäsi ja uskovat, että sinä olet minut lähettänyt.
9. Minä rukoilen heidän edestänsä; en minä maailman edestä rukoile,
vaan niiden edestä, jotka sinä olet minulle antanut, koska he ovat
sinun –
10. ja kaikki minun omani ovat sinun, ja sinun omasi ovat minun – ja minä olen kirkastettu heissä.
11. Ja minä en enää ole maailmassa, mutta he ovat maailmassa, ja minä
tulen sinun tykösi. Pyhä Isä, varjele heidät nimessäsi, jonka sinä olet
minulle antanut, että he olisivat yhtä niinkuin mekin.
12. Kun minä olin heidän kanssansa, varjelin minä heidät sinun
nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, ja suojelin heitä, eikä
heistä joutunut kadotetuksi yksikään muu kuin se kadotuksen lapsi, että
kirjoitus kävisi toteen.
13. Mutta nyt minä tulen sinun tykösi ja puhun tätä maailmassa, että heillä olisi minun iloni täydellisenä heissä itsessään.
14. Minä olen antanut heille sinun sanasi, ja maailma vihaa heitä,
koska he eivät ole maailmasta, niinkuin en minäkään maailmasta ole.
15. En minä rukoile, että ottaisit heidät pois maailmasta, vaan että sinä varjelisit heidät pahasta.
16. He eivät ole maailmasta, niinkuin en minäkään maailmasta ole.
17. Pyhitä heidät totuudessa; sinun sanasi on totuus.
18. Niinkuin sinä olet lähettänyt minut maailmaan, niin olen minäkin lähettänyt heidät maailmaan;
19. ja minä pyhitän itseni heidän tähtensä, että myös he olisivat pyhitetyt totuudessa.
20. Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun,
21. että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja
minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi,
että sinä olet minut lähettänyt.
22. Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä –
23. minä heissä, ja sinä minussa – että he olisivat täydellisesti yhtä,
niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja
rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut.
24. Isä, minä tahdon, että missä minä olen, siellä nekin, jotka sinä
olet minulle antanut, olisivat minun kanssani, että he näkisivät minun
kirkkauteni, jonka sinä olet minulle antanut, koska olet rakastanut
minua jo ennen maailman perustamista.
25. Vanhurskas Isä, maailma ei ole sinua tuntenut, mutta minä tunnen
sinut, ja nämä ovat tulleet tuntemaan, että sinä olet minut lähettänyt.

26. Ja minä olen tehnyt sinun nimesi heille tunnetuksi ja teen
vastakin, että se rakkaus, jolla sinä olet minua rakastanut, olisi
heissä ja minä olisin heissä.”
Tämä
Tulee ilmi myös raamatun kuvauksesta seurakunnasta, kuinka Jeesus on
sen pää ja jokainen on sen jäsen, toinen suuna ja toinen korvana jne. 1
Koe 12:12-27, Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä,
mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis,
niin on Kristuskin;
13. sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi,
olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki
olemme saaneet juoda samaa Henkeä.
14. Sillä eihän ruumiskaan ole yksi jäsen, vaan niitä on siinä monta.
15. Jos jalka sanoisi: ”Koska en ole käsi, en kuulu ruumiiseen”, niin ei se silti olisi ruumiiseen kuulumaton.
16. Ja jos korva sanoisi: ”Koska en ole silmä, en kuulu ruumiiseen”, niin ei se silti olisi ruumiiseen kuulumaton.
17. Jos koko ruumis olisi silmänä, missä sitten olisi kuulo? Jos taas kokonaan kuulona, missä silloin haisti?
18. Mutta nyt Jumala on asettanut jäsenet, itsekunkin niistä, ruumiiseen, niinkuin hän on tahtonut.
19. Vaan jos ne kaikki olisivat yhtenä jäsenenä, missä sitten ruumis olisi?
20. Mutta nytpä onkin monta jäsentä, ja ainoastaan yksi ruumis.
21. Silmä ei saata sanoa kädelle: ”En tarvitse sinua”, eikä myöskään pää jaloille: ”En tarvitse teitä.”
22. Päinvastoin ne ruumiin jäsenet, jotka näyttävät olevan heikompia, ovat välttämättömiä;
23. ja ne ruumiin jäsenet, jotka meistä ovat vähemmän kunniakkaita, me
verhoamme sitä kunniallisemmin, ja niitä, joita häpeämme, me sitä
häveliäämmin peitämme;
24. mutta ne, joita emme häpeä, eivät sitä tarvitse. Mutta Jumala on
liittänyt ruumiin yhteen niin, että antoi halvempiarvoiselle suuremman
kunnian,
25. ettei ruumiissa olisi eripuraisuutta, vaan että jäsenet pitäisivät yhtäläistä huolta toinen toisestaan.
26. Ja jos yksi jäsen kärsii, niin kaikki jäsenet kärsivät sen kanssa;
tai jos jollekulle jäsenelle annetaan kunnia, niin kaikki jäsenet
iloitsevat sen kanssa.
27. Mutta te olette Kristuksen ruumis ja kukin osaltanne hänen jäseniänsä.

Tietoja pentoikk

https://www.youtube.com/user/pentoikk/videos and my home page, Minun kotisivut. http://www.voitelu.net
Kategoria(t): Ei kategoriaa. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Yksi vastaus artikkeliin: Alku

  1. pentoikk sanoo:

    Uusi isternet osoite sivulle on, http://www.voitelu.net

Jätä kommentti